Hoge brandstofprijzen en
naar werk reizen

In een recent onderzoek van Anders Reizen is gebleken dat door de hoge brandstofprijzen 2 op de 10 forenzen de afgelopen maand op een andere wijze naar hun werk zijn gegaan.

70% heeft gekozen voor de (elektrische) fiets. Wat opviel is dat de meeste van hen eigenlijk relatief dicht bij werkt woont, zo tussen de 0 en 10 kilometer.

Maar thuiswerken is voor de werknemers die dat kunnen een belangrijke optie geworden om dure autoritten niet te hoeven doen. Werknemers geven aan dat zij gestimuleerd zouden worden als de werkgever hen tegemoet zou komen met een fietsvergoeding. Er zijn bedrijven die dat al langer aan hun medewerkers aanbieden. Maar ook de optie om met een abonnement op een elektrische leenscooter zou in trek zijn. In de steden kom je ze bijna wel op elke hoek van de straat tegen.

 

Een pleit voor de PLEV

PLEV

Hoe zit het eigenlijk met de elektrische step en ander klein elektrisch vervoer zoals het elektrische skateboard of de OneWheel (voor de avontuurlijke forenzen onder ons)? Deze kleine elektrische voertuigen worden ook wel PLEVs genoemd (personal light electric vehicles). Het initiatief Legaalrijden.nl pleit al jaren voor de legalisering van de PLEV, want nog steeds zijn elektrische steps in Nederland verboden voor de openbare weg terwijl je er toch veel op een dag tegenkomt.

De ene agent knijpt een oogje dicht, maar een boete voor het rijden op een elektrische step of skateboard als je net die ene BOA tegenkomt die met alle liefde een bon uitschrijft, is niet mals. En wat helemaal waanzinnig is: als je PLEV wordt ingenomen is de kans groot dat je hem op een veilingsite tegenkomt!

In andere Europese steden is het kleine, elektrische vervoer breed omarmt. En zeg nou zelf: met het mooie weer op je e-step richting kantoor, inklappen de trein in, uitstappen voor het laatste stukje op de step en op werk de accu opladen voor de terugweg zou in deze tijden toch ook gewoon (legaal) moeten kunnen?